salv_23

A REMASTERED SALVATION VINYL BOOKLET ÍRÁSAI

A „Salvation”-ről

A szívbeli hit ugyanis megigazulásra, a szájjal való megvallás pedig üdvösségre szolgál.

Róm 10,10


1995-ben egy szürke, esős novemberi délutánon becsöngettek a lakásomba. Bernhard és Rick volt az. Lelkes arccal rontottak be, és boldogan adtak át egy új demókazettát. "Ezt hallgasd meg, lehet, hogy tetszeni fog." Meg kell mondanom, a lelkesedésük meglepett. Hónapok óta nem csináltunk semmit együtt, sem a magánéletben, sem a stúdióban. Ez talán normális lenne más zenekaroknál, akik már több mint 10 éve léteznek, és csak néhány hónapja adtak ki egy új albumot, de az Alphaville mércéjével mérve ez teljesen szokatlan volt.

Mindig is egy csapat, vagy inkább egyfajta család voltunk, nem csak a zenekar szempontjából. Ott voltak a Nelson Project régi barátai és társai is, akik végül is hozzájárultak az Alphaville létrehozásához, és segítettek abban, hogy művészileg ne fajuljunk el a kereskedelmi önkény bohócaivá, mint oly sokan mások. És ez hirtelen a felbomlás állapotában volt. Az Alphaville mechanikus szíve, kommunikációs központja, a lemezstúdiónk, a Lunapark már nem létezett. A régi, technikailag elavult gőzhajót leselejtezték, ami kétségtelenül ésszerű és előremutató döntés volt, de ebben a jelenlegi helyzetben katasztrofális.

Hirtelen eltűnt a piactér, az agoránk, ahol szinte naponta találkoztunk, eszmét cseréltünk, ünnepeltünk és összehangoltuk zenei élményeinket. Az évtizedekig tartó közösségiség magánüggyé változott. Az Alphaville mintha lassított felvételen bomlott volna szét az egyes részeire, és azok összege kevesebb volt, mint az egész.  

És én magam sem voltam teljesen ártatlan ebben a helyzetben a két szólóalbumommal. Mindez a nyomott hallgatás állapotába helyezett. Ami az Alphaville-t olyan különlegessé tette számomra, a közös lelkesedésünk, a zene kalandparkja iránti közös lelkesedésünk, mindez hiányzott. És e nélkül a zenélés már nem sokat ért számomra. És most ez! Ott állt előttem a két srác egy új dallal, azzal a ragyogással a szemükben, amit oly régóta hiányoltam, és ez feltüzelte csüggedt szívemet. Kétségtelen, hogy a zene ezen a demón ajándék volt, egy meghívás a barátoktól: „Ébredjetek, újra úton vagyunk.” Mondanom sem kell, hogy egy igazán lenyűgöző dal lett belőle: az Inside Out, a Salvation indító jele.

Hirtelen a jövő újra fényes volt, hívogató és kalandos, és az Alphaville kilépett a dokkból, hogy bátran menjen oda, ahová korábban egyikünk sem ment el.

Marian Gold

 

Új horizontok felé – Az első felvételi kalandozások a dobozban

Az első emlék, ami eszembe jut, amikor a Salvation-ra gondolok, az egy esti beszélgetés Mariannal Carlos Castaneda-ról egy kis szállodában valahol Párizs és Orleans között 1995 novemberében. Franciaország délnyugati, atlanti-óceáni partvidékére tartottunk, a VW Golf kombi teljesen megrakva hangtechnikai felszereléssel. Igazából nem sok cucc egy igazi hangstúdióhoz képest. Egyáltalán nem! De elégnek kellett lennie ahhoz, hogy egy új albumot készítsünk, hiszen bizonyos értelemben úton voltunk vissza a gyökereinkhez. Tulajdonképpen csoda, hogy mindez megtörtént. Minden tekintetben. A nagy hangstúdiót, a Lunaparkunkat néhány héttel korábban felszámoltuk. És valójában az Alphaville abban a pillanatban már nem is létezett, legalábbis nekem így tűnt. Már nem ugyanazt akartuk hárman, annyira eltávolodtunk volna egymástól?

A Prostitute nagyon szerény kereskedelmi sikere után, ami a megjelenés után nagyon hamar nyilvánvalóvá vált, és amit nem tudtunk letagadni, bár mindannyian nagyon elégedettek voltunk az album elkészítésével, felmerült az ötlet, hogy azonnal menjünk vissza a stúdióba, hogy egy új albumot írjunk és készítsünk egy jól ismert producerrel, akinek éppen volt egy szabad időpontja. Abszurdnak tartottam, hogy befejezett dalok nélkül menjünk stúdióba, így Marian elkészítette második szólóalbumát, a kiváló Unitedet. Ez pontosan az volt, amit újra akartunk: Egyesülés! És elindultunk, egy Apple Power Macintosh 9500-zal, egy nagy csöves monitorral, volt mellé egy Audiomedia II hangkártya és egy Emagic Logic Audio szoftver, egy egyszerű 19"-os Mackie rack keverő, egy billentyűzet, néhány hangmodul és a jó öreg Neumann csöves mikrofon, amellyel Marian a TBB óta mindent énekelt. A produkció ezúttal egy kis, hangulatos, tipikus francia vidéki házban zajlott volna, az Atlanti-óceán melletti Magesq nevű kis falucskában, közel ahhoz a helyhez, ahová Ricky már egy évvel korábban kivándorolt.

Eleinte eléggé ésszerűen szomorú voltam a Lunapark stúdió bezárása miatt, de utólag visszagondolva pontosan a megfelelő pillanatban tettük meg. Most először tudtunk hangfelvételt készíteni és hangot szerkeszteni számítógépen, és a sok más előny és lehetőség mellett, ami ebből adódott, többé nem voltunk egy helyhez kötve.

Az 1995 novemberében és decemberében eltöltött négy hét nagyszerű volt, régen volt már, hogy hárman ilyen intenzíven együtt alkossunk.

1996 elején még kétszer mentünk Franciaországba, hogy ebben a különleges, de nem látványos vidéki környezetben, a végtelen Atlanti-óceán partja mellett megírjuk az összes dalt és előkészítsük az ötödik Alphaville albumot. Ez tulajdonképpen tényleg nagyon jól sikerült. Minden régi bölcs mondás ismét igaznak bizonyult:
„A kevesebb több, az első gondolat a helyes, és az egyszerű a legjobb.’
És igen, kíváncsiak voltunk! Kíváncsiak és izgatottak voltunk a számítógép nyújtotta új lehetőségekre. Tényleg teljesen meglepett, hogy milyen jól sikerült.

Teljesen meglepett, hogy milyen jól működött minden. Nem csak technikai szinten. Minden szinten. Hármunk között emberi, személyes, érzelmi és kreatív szinten is úgy ment, mint az óramű. Ritkán értettünk meg egymást olyan gyorsan, mint azokban az időkben a friss levegőn, a tengerparton.

Ennek ellenére Ricky úgy döntött, hogy kiszáll. Személyes okokból. Marian és én összepakoltuk a felszerelést és Londonba mentünk, hogy befejezzük az album produceri munkálatait Andy Richards-szal az Edenben, a Metropolisban és a Stone Roomban. Eközben a Protools rendszer 888-as interfésszel a Mac-hez lett csatlakoztatva. Ezt szinkronizáltuk Andy 24 sávos merevlemezre rögzített Fairlight MFX-ével. Már csak az a tény, hogy nem volt szükségünk nagy keverőpultra, és egyáltalán nem volt szükségünk szalagos magnóra, lehetővé tette, hogy nagyon rugalmasan dolgozhassunk kis helyiségekben. Mindig minden azonnal elérhető és egy gombnyomással teljesen visszahívható volt, és nem kellett 3 órás kávészünetet tartani... nem kellett szalagos gépet kalibrálni. Ma már minden magától értetődő, de akkoriban ez egy hihetetlen megkönnyebbülés és egy új élmény volt.

1997 óta lényegében semmi lényeges nem változott a zene technikai előállítási módszerében. Csak a mennyiségek nőttek, a lehetőségek egyszerűen nagyobbak lettek és a minőség szinte analóg. De a munkamódszer ugyanaz maradt. Ma már szinte mindenki szinte tisztán digitálisan dolgozik. A dobozban. Minden a számítógépben történik. És ez az egész csak így fejlődik 1995 óta.

Számomra a technikai forradalom akkor zajlott le. Amikor elkészítettük a Salvation-t. De nem tudom, hogy az album címét technikai értelemben szó szerint kell-e venni, talán a Salvation túl nagy világ, túl végső ehhez. De ettől eltekintve, az albumon sok minden olyan volt, mint a megváltás.

És folyton azon gondolkodom, hogy jó lett volna egy második albumnak.

Fogalmam sincs, hogy mindennek van-e köze Carlos Castaneda Don Juan-ról szóló toltecs tanításához, de az Salvation-nal valami olyasmit hoztunk létre, ami korábban felfoghatatlannak tűnt.  

Bernhard Lloyd