|  | KISLEMEZMUSTRA WISHFUL THINKING (Life  Is King)
 1997. június 13.
 
 
  
 A duóvá karcsúsodó Alphaville első kislemeze. Egy újabb  korszak kezdete, a
 "vissza a gyökerekhez" jegyében. Csupa  elektronikus hangzás, erős, techno jellegű dobok, samplerek, effektek, filharmonikus  zenekari betétekkel. Még inkább táncolható remixek. Sok év kihagyás után ismét  egy b oldalas dal, a korszak hangulatához igazodva (Life Is King).
 Videó hiányában csaknem visszhangtalan kislemez, annál  nagyobb koncert kedvenc, állandó koncert darab.
 Amikor 1996. március 2-án, életem első  Alphaville koncertjén meghallottam a Wish  You Were Dead című új dalukat, szinte biztos voltam benne, hogy megvan a  következő slágerük. A koncerteken akkor debütáló dal kedvező fogadtatásban  részesült, s tulajdonképpen azóta állandó koncert darab lett. Az időközben  felvételre került nóta - a producer és lemezcég nyomására -  címét Wishful  Thinking-re változtatták. Szó mi szó, elég morbid lett volna kislemezt  megjelentetni a "Bárcsak dögölnél meg" címmel. De nem csak a dal címe, hanem a  stílusa is megváltozott, amire az a kislemezre került. Köszönhető volt ez  persze az új producernek (Andy Richards) és a Wea lemezcégnek is más elvárásai  voltak az új anyaggal kapcsolatban, ellentétben a két legutóbbi Alphaville  album kapcsán. Kialakult a (régi) új irány: vissza a gyökerekhez! Ez persze  részben volt csak meglepetés, mert Marian már a Prostitute megjelenése után egy évvel bejelentette, miszerint az  együttes "új partok felé evez" majd.
 A Wishful  Thinking volt hivatott bemutatni az új korszak kezdetét. Már a lemez  borítója is azt sejtette élénksárga színével, az együttes új, piros logójával,  mintegy előrejelzés: itt most valami meghökkentő következik. S valóban. Valami  egészen elképesztő képet vághattam azon a júniusi vasárnapon, amikor Komjáthy  György bemutatta Vasárnapi koktél című műsorában az új kislemezt. Habár  ismertem a dalt a koncertről, de mégis mást kaptam, mint amire számítottam.  Egyszerű, ellaposodó hangzás, elektronikus alapokkal, techno ritmusszekcióval,  mindez nagyzenekari részekkel megspékelve. Az egész produkció tökéletesen  illeszkedett az akkori zenei trendbe, és ezt természetesen az együttes is  elismerte. A kislemez verzió számomra érthetetlen módon, a dal egy remixe lett  (Turbobeat), tehát nem az albumról lett kimásolva. Ez még talán rendben is  lenne, de olyannyira szembetűnő a különbség a változatok között, hogy sokáig  csak kapkodtam a fejem - mi is lenne ez az egész. Az intró még egészen  elviselhető, talán ez az egyetlen eleme a dalnak, amit átmentettek az eredeti  demóból. Az utána következő minimalista és lapos hangzás csak a refrén  alkalmával törik meg, amikor is megszólalnak a már említett vonósok, valamiféle  "gitárhangzással" dúsítva, amit most itt persze a szintikkel állítottak elő. Az  amúgy lendületes és már-már zavaróan slágeres dal erőssége Marian  énekteljesítménye a már említett nagyzenekari részekkel. De hiába minden  erőlködés, újbóli kísérlet a tömegekhez való fordulással, videó hiányában ez a  dal, ebben a formában önmagában kevés volt az üdvösséghez. Talán ha a földbe  döngölős album verziót hozták volna ki, nagyobb esélye lett volna, de azt  szerintem már senki nem merte bevállalni. Így maradtak a Turbobeat remixek a  kislemezre, beleértve az extended verziót, ami semmi újat nem adott a  produkcióhoz a hosszától eltekintve.
 A további remixeket hallgatva: a  kislemezen elhangzik még az úgynevezett Physical shot cut mix, amelynek a  hosszabb verzióját is meghallgathatjuk, igaz azt csak a cd promóciós változatán  (Physical mix). Ez a változat egyértelműen a techno világába viszi el a dalt,  pergősebbé és táncolhatóbbá téve azt. Számomra semmilyen előremutatót nem tartalmaz,  sőt, olyannyira nem szeretem, hogy a mai napig mindig átugrom. S mielőtt a még  egyetlen hátralévő remixre kitérnék, itt engedtessék meg néhány szó a b oldalas  számról, ami tulajdonképpen már nem is igazi b oldal, lévén a kislemez nem  jelent meg bakeliten, csak cd formátumban. A Life Is King egy meglepetés volt számomra, sokáig nem is tudtam  mire vélni.  Vontatott hangulatú,  torzítókkal megfejelt versszakok, valamivel élénkebb, fejhangon menetelő refrén  erős és odavágó dobokkal, minimalista szintetizátor-hangzással, sok-sok  effekttel. Ez a dal is hozza a korabeli divathullám vonásait, de minden erénye  ellenére - ha egyáltalán van ilyen - nem kerülhetett már fel a következő  sorlemezre. Illetve majd az amerikai kiadásra igen.
 A Wishful Thinking-nek jelent meg egy 12" bakelit változata is,  amelyre a Physical mixeken kívül a dal Mars Attax mixe került még fel. Egy  egészen más megközelítés, igazi remix az én szememben. A versszakok nem  emlékeztetnek az eredeti változatra, csak a refrénnél tér vissza a dal az  eredeti medrébe. Óriási szinti- és effektzuhatag az egész, szinte ömlik ránk a  zene. Magával ragad, sodor, elvisz a világvégére érzés. Tetszetős, ki-kilépős  befejezés. Ha a másik kettő remix csalódás, ez mindenképp kárpótol, főleg  azokat, akik szeretik a remixet, mint műfajt.
 
 Amikor visszaemlékezem ezekre az  időkre, elég sok érzés kavarog bennem. De ha röviden jellemeznem kellene az  Alphaville ezen időszakát, a dal egy sora jut eszembe minduntalan: "There's  just one chance to survive" - s valóban, ez csak egy esély a túlélésre..
 Azt hiszem ekkor, 1997-ben szakadt  ketté igazán az együttes tábora: míg az ős-Alphaville rajongói kitörő örömmel  fogadták az "új" zenei irányt, addig a nagy ívű zenei fejlődést mutató  Utopia-Blue-Prosti korszak rajongói inkább csalódással és fanyalgással. A dolgot még inkább tetőzte Echolette távozása az együttesből: bár az új album  dalait még együtt írták meg, a felvételeken már nem működött közre. Ekkor és  ezek után következett a "Megváltás" album.
 vafe/2000 nyarán       
          |  |  |