 | LEMEZMUSTRA
CRAZYSHOW
2003. február 14.

A 90-es évek
végére teljesen megváltozott az Alphaville szemlélete, felállása és a
zeneiparhoz való viszonya. A WEA-val való szakítás (1997) után következő 12 év
csaknem teljes zenei függetlenséget hozott. Az együttes teljesen eltűnt a hagyományos
zenei platformokról: csak az interneten és a koncerteken volt utolérhető. (Kivétel a Forever Pop projekt volt 2001-ben.) Ennek a
függetlenségnek a második kézzel fogható eredménye lett a Crazyshow című albumuk,
amelynek felvezetése igazán jól kezdődött. Az együttes 2000. októberétől, egy
éven keresztül, havonta jelentette meg friss szerzeményeit saját honlapján,
hogy aztán ezeket a demókat, a rajongók által fűzött kommentek segítségével
tovább formálhassák. Formabontó, úttörő időszaka volt ez az Alphaville-nek,
szívesen emlékezem rá.
A kezdeményezés, vagy inkább az internetes album, a
Dreamscape#9 címet kapta, ami aztán a hivatalos megjelenéséig 12-ig bővült,
létrehozva teátrális projektjüket, a Crazyshow-t.
Kezdődött
mindjárt azzal, hogy az első interneten megjelent dalról (Scum Of The Earth) kapásból
lemaradtam, csak a másodiknál kapcsolódtam be a történetbe. Akkoriban nem volt
még internetem, és az egyik kollégám volt olyan kedves, hogy mindig letöltötte
a havonta megjelenő dalokat. A Moongirl nagy kedvencem lett, mivel Luca lányom
épp akkortájt született. Meglehetősen rossz alvó volt, és éjszakánként erre a
dalra ringattam. A Moonboy volt a másik, amely rögtön megfogott, s amelyet
számtalanszor meghallgattunk a kislányommal álomba ringatózva. Az internetes
projekt dalai közül még egy igazán emlékezetes demó maradt a kedvencem, ez
pedig a Zoo volt. Az említett három dalból éreztem ki igazán azt a himnikus
emelkedettséget, amit annyira szerettem az együttes korábbi dalaiban is. A DS9
többi része meg úgy nagyjából rendben is volt, néhány kivételével.
Amire megjelent a 4 lemezes box, az izgalmak már a tetőfokára hágtak. Elég
sokat kellett várni, amire ideért a csomag Berlinből, talán már április is
lehetett. A Heltai fivérek vállalták fel a magyarországi megrendelések
továbbításának nagy részét, tudniillik ez is egy magánkiadás lett a legendás
Dreamscapes után, amelyet most az együttes terjesztett és postázott és amelyet 2500 pédányban jelentettek meg. Amikor
Ákossal és Csabával beültünk Pesten valahol egy kávé mellé, hogy átadják a
saját példányomat, és szembesültem azzal, hogy Lloyd valóban nem vett részt a
lemez elkészítésében, valami végleg eltörött bennem. Bernhard Lloyd kihagyása
és aztán távozása az Alphaville-ből, mondhatni nálam megpecsételte a Crazyshow sorsát.
Sokáig nem is tudtam mit kezdeni vele, meg nem is akartam. Ahogy aztán múltak
az évek, többször átrágtam magam a lemezeken. Voltak dalok, amiket nagyon
megszerettem, és vannak a mai napig olyanok, amelyeket át kell, hogy ugorjak.
A Crazyshow a négy lemez ellenére igazából csak két részből áll (az első kettő cd) és összességében az első, a The Terrible Truth About Paradise lemezt érzem a legerősebbnek. Kettő kiemelkedő kompozíció is helyet kapott rajta: a Return To Paradise Part 2 és az albumzáró On The Beach igazán figyelemreméltó darabok lettek.
A több részből való építkezés, a gigantikus és atmoszférikus
megszólalásuk miatt a mai napig kiemelkednek az Alphaville életműből.
Ilyen hosszú és több tételes darabok korábban nem voltak jellemzőek az
együttesre, eltekintve a Euphoria-tól és a Soulman-től.
A második cd, a Last Summer On Earth
egy kicsit melankólikusabb, több a lassú dal rajta és ezen hangzik el a
lemez címadó dala is, amely szintén beáll a meglepetések sorába:
jellegzetes Schulze megoldások, szintiszőnyegek és Gold egészen furcsa
ének technikája emeli az album gyöngyszemei közé. De itt van még az
egészen káprázatos Heartbreaker, amely Lister szerzemény, csak úgy, mint a Ways és a Still Falls The Rain is,
amelyek szintén kiállták az idő próbáját és az együttes legjobbjai közé
emelkedtek ebből a korszakból. Marian fontosnak tartotta és erre
a lemezre került a Do The Strand
című Bryan Ferry feldolgozás is, amelytől én mondjuk frászt kapok,
bármennyire is igyekeztem megbarátkozni vele az elmúlt évek alatt,
sosem sikerült.
A harmadik cd, a Stranger Than Dreams,
bár már nem része a történetnek, mégis okozott némi meglepetést: számomra
érthetetlen módon csak erre a korongra került fel a második Schulze dal
a The Opium Den,
amely simán
veri a fent már kiemelteket. Koncepziójában ez az album követi elődje,
a Dreamscapes korongjainak felépítését, hiszen erre a lemezre kerültek
fel azok a dalok, amelyek nem lettek a show részei, illetve korábbiak
demói és remixei is. Itt kapott helyet további két feldolgozás is,
amelyek csak az érdekes kategóriába estek nálam: Harrison klasszikusa,
a Something elég vérszegény lett a kiváló gitártémák ellenére, Gold mégis fontosnak tartotta, hogy elénekelhesse.
A második, a Diamonds Are Forever
című John Barry dal, amely már sokkal inkább Gold hangfekvéséhez való,
él is hangi adottságaival, és azt olyan szépen énekli is el, mintha az
1971-es James Bond filmet néznénk...
A negyedik cd, a Websitestory
pedig tulajdonképpen a már korábban megismert és az internetre került
DS9 demókat tartalmazza további három olyan dallal, amelyek eredetileg ugyan nem voltak részei a webes történetnek, de érdekességképpen a demóikat fontosnak tartották megmutatni: Return To Paradise Part 1 (online: 2002.07.22), State Of Dreams (online: 1999.09.15) és rejtett tracként a Ship Of Fools (online nem tudom, hogy megjelent volna).
S
hogy miért
is maradt számomra ez az album valamennyire mégis csalódás? Nos, nem csak Lloyd
személye,
hanem sokkal inkább szakmai és technikai tudásának hiánya az, ami egyértelműen hallatszik
a dalokon.
Hiába a jobbnál jobb nóták (Gold szerzőtársa Rainer Bloss volt, kettő
dalnál Klaus Schulze és négyet írtak Martin Listerrel) hiányoznak az
aprólékosan kidolgozott ötletek és motívumok, sőt olykor a lemezek
keverése és hangzása is hagy némi kivetnivalót maga után. Leginkább azoknak a daloknak a hangzása zavar, amelyben igazi dobokat használtak. Bernhard
évekkel később készített egy Moonboy
remixet. Érdemes meghallgatni az eredeti után azt is példaként,
világosan hallva, mi is a különbség hangzásban a kettő
között. Az a mai napig nem derült ki számomra, hogy Lloyd miért maradt
ki annak idején a produkcióból, ezt mindenki elfelejtette megmagyarázni,
de ezt Gold egy cseppet sem bánta, ő teljesen elégedett volt az
eredménnyel. Az albumot sokadszor hallgatva: lehetett volna bőven még
mit beletenni hangzásban és hangszerelésben ezekbe a remek dalokba, és
akkor ez az album léphetett volna a kiváló Prostitute örökébe, de így sajnos éppen, hogy csak a nyomába ért.
Befejezésként
pedig teljesen egyet kell, hogy értsek Marian Gold-dal a lemez kapcsán
mondott szavaival: valóban ennél a lemeznél alkothatott leginkább
szabadon,
mint művész. Ezt aztán hét év múlva el is felejtette: latba dobva az addigi függetlenségét volt az a
pénz, amiért ismét kurvának állt és leszerződött a Universal-hoz, hogy
kiadhassák azt a bizonyos Óriást. De legalább lett még egy maistream
slágerük és albumuk a 2010-es esztendőben...
vafe, a
megjelenés 10. évfordulóján
2013. február
(kiegészítve 2025. február)

|
 |
|